söndag 26 augusti 2012

Chapter 2




Hej igen!<3
Söndag redan?
Veckan har gått otroligt snabbt. Efter en tung tisdag då Baba åkte hem, samlade jag mig för at fokusera på skolan. På onsdagen hade vi teater hela dagen med Martin. Vi jobbade med associationer och dissassociationer Vi fördjupade oss i improvisationsteater. Hittills har jag mest gjort korta scener med improviserade rörelser och korta meningar, nu skulle vi öva på att improvisera text. Vi skulle hitta på historier. Vi gjorde olika övningar. Ett exempel, vi jobbade i par och ena skulle hitta på fyra ord som inte hängde ihop, sedan skulle den andra direkt berätta en historia, med inlevelse, åt paret som då skulle innehålla dessa fyra ord.  Jag lärde mig att våga följa min första impuls. Man får inte tänka för mycket, bara släppa loss och man behöver inte alltid vara rolig. Man får göra fel. Det var en bra och utmanande övning.
På bilden nedan fortsatte vi med en liknande övning. 4 st skulle uppe igången och de gavs ett ämne, t.ex "det blåa  trädet". Sedan pekade Martin på den som skulle börja och han böt person när som helst, också mitt i meningar, så då måste man lyssna på varandra noggrant för att ordagrant fortsätta historien där föregående blev..

Teaterlektion med Martin Geijer





På onsdag kväll gick jag på första danslektionerna på BA. Dom hade gratis "prova på - lektioner", så jag valde 3 lektioner jag ville prova på. Jag började med sång för dansare, det var en rolig timme, vi sjöng både i kör och i slutet fick vi uppträda för varandra, de va nice.:) Jag var så stolt över mig att jag äntligen börjat våga släppa loss och inte fundera så mycket i såndäna situationer. Jag har så ofta blivit osäker av att stå ensam framför klassen. Vilket är konstigt eftersom jag inte alls blir osäker när jag står på en scen framför hundratals människor, då känner jag mig säker men framför en liten klass blir jag blyg. Men som sagt inte på samma sätt mer. Konstigt att endast några dagar i skolan har gett mig ett nytt självförtroende.

Efter den timmen var det dags för en klass som hette "Feminine Vibe". Det var den bästa danslektionen på länge!! Det var liksom showdans med fokus på att ta plats och vara "sassy". Lite inslag av både jazz och hiphop. Attityd! Jätteduktig och trevlig lärare och tuff, snabb och krävande koreografi till nån remix av Lady Gagas låt "boys boys boys".

Efter den timmen var jag helt slut, eftersom jag har inte dansat nåt på sommaren. Men nu var det dags för en timme till. Commercial hiphop. Det var också en väldigt bra timme, .

Påväg hem från dansen, slut men glad!
På torsdagen och fredagen hade vi lektioner med Camilla och Kinga. Vi rörde oss mycket, genom olika övningar och sen sjöng vi. Vi lärde oss låten "Brand new you" från musikalen "13", super låt!:)

Lite hemläxor vi fick

På torsdagen efter skolan hade jag träff med Oskar Nyman  för att skriva musik tillsammans. Det var jättenajs! Vi ska ses nästa fredag igen och fortsätta arbeta. Ser fram emot det! Tror det kommer att bli ett coolt slutresultat, wait for it!;)

På fredagen hade vi vår första skypedate me Baba! :) Skype är bra, vill tala med er andra härliga personer också, så ring mig! ;)

Nu på veckoslutet har jag mest vilat, känner mig flunssig idag, har ont i halsen och kroppen. Jag hoppas  det går över snabbt, skall vräka i mig vitaminer och varma drycker. Har inte tid att vara sjuk nu.

Imorgon skall jag ha jazz lektion från 9-10.30, före det en egen halv timmes uppvärmning med en ljudfil gjord till oss, den görs varje morgon med klassen, utan lärare. Sen kl.10.30 skall jag på masterclass i sång. Vi har alla fått en egen musikallåt som sångläraren Camilla Lundstedt och musikallinjens ansvariga lärare Kinga Szabadvary har valt personligen till oss. Jag skall sjunga "Roxie" från musikalen Chicago. Jess, min favoritmusikal, så de ska bli kul..:)
Efter skolan skall jag på en sånglektion med Anna Ekman. Hon är inte lärare på skolan utan vi får köpa extra sånglektioner av henne och hon kommunicerar sedan med Camilla, så det är bra. Ska bli intressant att se hur olika lektioner olika sångpedagoger har. Jag har ju bara tagit sånglektioner i ett år med en lärare så..
Sen på kvällen skall jag på en hiphop/newstyle klass på BA. Så de blir en väldigt lång dag, så hoppas jag vaknar med ny energi imorgon!


"
Balettakademien 

Hörs nästa söndag, ha en bra vecka!:)
Puss & kram.

Annette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar